Finnmarksløpet 2018

Et spennende og bra løp er over. De beste har klart det strålende, men det har vært hardt for mange. Halvparten har brutt, og mange, mange bikkjer ble satt ut eller kom i sleden. Løpet er tøft. Hvor tøft skal det være? Hvor stor brytprosent tenker vi at vi “liker” før vi revurderer å melde oss på? Det at mange ikke klatrer det, gjør noe med motivasjonen. Selv – som kjørere – har vi i begrenset klasse en del begrensninger, det er derfor vi velger kjøre den klassen. Og vi kan gjøre noen endringer innenfor den rammen. Jeg har forsøkt å følge diskusjonen om dette her i bilen hjem fra løpet. Jeg synes det er greit at løpet er langt, og har noen lange etapper, og de som gjør den investeringen det er å trene til og forsøke fullføre dette 8 spanns løpet bør tilbys et krevende løp som det er mulig å gjennomføre for de fleste;påmeldte og kvalifisterte. Det å stille til start er en stor investering.. Det kan godt være skikkelig langdistanse. Men det ER begrensa klasse, og da er det nødvendig å ha med .flere hunder videre i løpet enn i de superlange løpene, som kan ta ut 50 %. Altså trenger det en noe annerledes strategi. De fleste av oss som starter der låner ikke hunder av proffe digre kenneler; vil man ha med dem også .må man tenke litt om HVORFOR folk drar på slike løp. F500 og F 1200 er to ulike løp. Det er neppe rimelig at de som velger F500 skal sendes ut i første etappe i løyper som F 1200 har herpa med stålbremsene sine. Sporkvaliteten er viktigst i starten der man må bremse ned bikkjene en god del med mindre det går oppover. F500 kan f eks snus i sin helhet. Første sjekkpunkt på F550 var uten depot, og etappen etterpå var 12 mil. Det betyddde at man i den første etappen opp til Jotka måtte ha med snack til to lange strekk pluss to fulle foringer pluss dekken, pluss halm. Det ble nokså tunge smekkfulle sleder. Når man skal ut på 12 mils etapper der en bør hvile på sporet, bør det være depot rett i forkant. Antagelig bør man ha et bemannet sjekkpunkt etter en kortere distanse tidligere i løpet. Hygienetiltak på spor, i for , menneskemat og på sjekkpunkt,mil, Jotka-Mollisjok-Ravnastua-Karasjok 8 mil. Karasjok-Jergul 4 mil ,(eller via Hundevidda 7? mil) Jergul- grid Skålid VonderFehr Amundsen har lagt til 4 nye bilder — her:  Alta, Norway.

Finnmarksløpet 2018 har vært en fin og spennende opplevelse som handler. Takk for turen til det kalde og vakre nord JohanneTerje og de nydelige hundene. ☺️

Ingrid Skålid VonderFehr Amundsen sitt bilde.
Ingrid Skålid VonderFehr Amundsen sitt bilde.
Ingrid Skålid VonderFehr Amundsen sitt bilde.
Ingrid Skålid VonderFehr Amundsen sitt bilde.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s